لوله پلی اتیلن + کاربردهای مختلف آن

لوله پلی اتیلن آب لوله آرا سپاهان

مقدمه

در دو دهه گذشته از نظر اقتصادی و همچنین پارامترهای مکانیکی، لوله های پلی اتیلن باعث استفاده بیشتر مردم در ساخت و ساز و تعمیر و تعویض سیستم های توزیع آب و گاز در سراسر جهان شده است. لوله پلی اتیلن که معمولا برای ساخت شبکه ها و سیستم های آبرسانی و گازرسانی استفاده می شود، سبک، مقاوم در برابر خوردگی و به راحتی مونتاژ می شوند. علاوه بر این، دارای توان حرارتی بالا نیز می باشد. در لهستان از سال 2008 لوله های پلی اتیلن بیش از 60 درصد از شبکه های تامین آب را تشکیل می دهند و سهم آنها در سیستم های توزیع آب به طور مداوم در حال افزایش است.

شرکت آب لوله آرا سپاهان با سالها سابقه در تولید لوله پلی اتیلن آب و گاز توانسته است بهترین محصول را با استفاده از مواد درجه یک تولید نماید. شما می توانید با کارشناسان ما همیشه در ارتباط باشید.

لوله پلی اتیلن آب لوله آرا سپاهان
لوله پلی اتیلن آب لوله آرا سپاهان

لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن، نوع جدیدی از لوله‌ها هستند که از مواد اولیه پلی اتیلن در گریدهای مختلف تجاری ساخته شده‌اند. پلی اتیلن یک پلیمر بسیار ساده است. که در صنعت پلاستیک کاربرد دارد. مهمترین کاربرد پلی اتیلن، در ساخت لوله و اتصالات گازرسانی و آبرسانی است.

پلی اتیلن اولیه تحت فرآیند پلیمریزاسیون اتیلن، در حضور کاتالیزورها، در پالایشگاه فرآورده‌های نفتی تهیه می‌شود. پلی اتیلن در ساخت انواع لوازم و وسایل پلاستیکی از جمله وسایل آشپزخانه، ظروف پلاستیکی، مخزن‌ها، کیسه‌های زباله و … استفاده می‌شود. پلی اتیلن اولیه در گریدهای تجاری PE63، PE80 و PE100 موجود است. هر کدام از این مواد اولیه برای تولید لوله‌های پلی اتیلن استفاده می‌شوند. لوله‌هایی که از هر کدام از این مواد تهیه شوند، ویژگی مخصوص به خود را دارند.

مقاومت حرارتی لوله پلی اتیلن

خواص لوله HDPE  PE100 در دمای استاندارد 20 درجه سانتی گراد یا 23 درجه سانتی گراد تعیین می شود. این ویژگی ها می توانند به طور قابل توجهی تحت تأثیر دما قرار گیرند، بنابراین در دمای بالاتر خواص از جمله MRS کاهش می یابد. در دماهای بالاتر ممکن است نیاز به اعمال فاکتورهای کاهشی برای MRS و در نتیجه MOP باشد. برخی از کدها و استانداردها عوامل کاهشی را که باید اعمال شوند، تعریف می کنند. به عنوان مثال AWWA C901 و C906. در غیر این صورت فاکتورهای کاهش استانداردی وجود دارد که می توانند در طراحی اعمال شوند. ISO13761:1996 فاکتورهای کاهشی را برای اعمال MOP در دماهای بالاتر تعریف می کند. اینها در زیر نشان داده شده است.

درجه حرارت درجه سانتی گراد 20 25 30 35 40
ضریب کاهش فشار 1.00 0.93 0.87 0.80 0.74

در جدول زیر ISO13761:1996 فاکتورهای کاهشی را برای اعمال MOP در دماهای بالاتر مشاهده میکنید:

دما درجه فارنهایت (درجه سانتی گراد) 73 (32) 80 (27) 90 (32) 100 (38)
ضریب کاهش فشار 1.00 0.94 0.86 0.78

مقاومت در برابر سایش

این یک مورد در شبکه‌های افزایش و فاضلابی است که در آن مواد جامد همراه با آب حمل می‌شوند و توالی عملکرد پمپ می‌تواند منجر به مالش جامدات در طول لوله معکوس شود. PE100 بهترین مقاومت سایشی را در مقایسه با مواد معمول لوله فشار دارد. این در شکل زیر نشان داده شده است. لوله پلی اتیلن فشار قوی

PE100 بهترین مقاومت سایشی را در مقایسه با مواد معمول لوله فشار دارد

میزان سایش به زاویه برخورد و نوع ماده در حال فرسایش بستگی دارد. در زوایای برخورد نزدیک به 90 درجه ( سایش ضربه )، نرخ سایش فرسایشی در مواد شکننده بالاترین و در مواد انعطاف پذیر کمترین است. در مواد انعطاف پذیر، ذرات برخورد مکرر به صورت پلاستیکی سطح را تغییر شکل می دهند تا بقایای سایش ایجاد شود. در مواد شکننده، برخورد باعث می‌شود که ذرات ماده به‌عنوان زباله‌های سایش شکسته شوند. مواد شکننده در شرایط فرسایش ضربه ای نسبت به مواد انعطاف پذیر مقاومت کمتری در برابر سایش دارند. در زوایای کم برخورد ( فرسایش ساینده )، برعکس است. مواد سخت تر بهتر در برابر عمل کندن یا شخم زدن جریان ذرات ساینده مقاومت می کنند. کاربرد پلی اتیلن

روش های اتصال لوله های پلی اتیلن

همانطور که گفته شد، پلی اتیلن از ابتدای تاسیس در سال 1933 به یکی از شناخته شده ترین مواد ترموپلاستیک در جهان تبدیل شده است. تطبیق پذیری این ماده پلاستیکی منحصر به فرد از طریق کاربردهای مختلف آن ثابت شده است. استفاده اولیه از پلی اتیلن در طول جنگ جهانی دوم به عنوان جایگزینی برای پلاستیک در عایق الکتریکی بود. امروزه پلی اتیلن به یکی از پرمصرف ترین ترموپلاستیک ها در جهان تبدیل شده است. رزین های پلی اتیلن مدرن اکنون برای کاربردهای جدی تری مانند لوله های گاز و پروژه های انتقال آب با فشار بالا، فرآیندهای دفن زباله، مخازن سوخت و سایر کاربردها در حال توسعه و طراحی هستند.

لوله پلی اتیلن آب لوله آرا سپاهان
لوله پلی اتیلن آب لوله آرا سپاهان

روش های اتصال لوله ها

اتصالات پلی اتیلن با جوش حرارتی یا اتصالات مکانیکی

از آنجایی که پلی اتیلن یک ماده ترموپلاستیک است، لوله ها و اتصالات پلی اتیلن را می توان با اعمال گرما و فشار همزمان تولید کرد و با استفاده از فرآیندهای جوشکاری حرارتی در دمای بالاتر از نقطه ذوب سطوح تماس، لوله های پلی اتیلن را می توان به طور دائم با هم جوشاند.

لوله ها یا اتصالات پلی اتیلن توسط جوش حرارتی یا اتصالات مکانیکی به یکدیگر متصل می شوند. لوله های پلی اتیلن را می توان با استفاده از اتصالات فشار، فلنج و… به لوله های دیگر متصل کرد. کاربر انواع مختلفی از اتصالات را برای انتخاب دارد. هر کدام از این اتصالات در شرایط اتصال خاصی که کاربر با آن مواجه می شود، مزایا و معایب خاص خود را دارد. کاربرد پلی اتیلن

در مورد اتصال لوله های پلی اتیلن با یکدیگر و با اتصالات باید توجه داشت که ابتدا لوله و اتصالات استاندارد بوده سپس از تجهیزات استاندارد برای اتصال استفاده می شود و در نهایت نحوه اتصال توسط پیمانکاران اصولی و صحیح می باشد. تجهیزات مورد استفاده برای انجام فرآیند اتصال جوش حرارتی باید به طور ویژه برای کار با لوله و دستورالعمل های جوش طراحی شوند. علاوه بر این، تجهیزات باید به خوبی نگهداری شده و قابلیت عملکرد مطابق با مشخصات فنی اعلام شده را داشته باشند.

اتصال لوله های پلی اتیلن با جوش لب به لب یا  BUTT WELD

به این نوع اتصال لوله های پلی اتیلن، اتصال حرارتی نیز گفته می شود که در این روش دو سر لوله های پلی اتیلن به صورت حرارتی هستند. به طور همزمان قبل از اتصال. این گرما توسط صفحه داغ ایجاد می شود و دمای صفحه داغ به حدود 210 درجه سانتیگراد می رسد. در مرحله گرمایش و سرمایش باید پارامترهای زمان و فشار مکانیکی روی لوله پلی اتیلن رعایت شود.

این نوع اتصال برای لوله های پلی اتیلن با قطر خارجی یکسان و ضخامت دیواره مشابه استفاده می شود. با توجه به تلرانس در ضخامت دیواره لوله های پلی اتیلن مارپیچ که بر اساس قطر داخلی تولید می شوند، ممکن است در تراز و اتصال لوله های پلی اتیلن به روش جوش لب به لب مشکلی ایجاد شود.

جوشکاری الکتروفیوژن

جوشکاری الکتروفیوژن با جوشکاری ذوب حرارتی متفاوت است. تفاوت اصلی در روش گرم کردن مفصل است. در روش ذوب حرارتی جوشکاری یک ابزار حرارتی برای گرم کردن اتصال است. در روش جوشکاری مذاب گرم از ابزارهای حرارتی برای گرم کردن سطح لوله ها و اتصالات پلی اتیلن استفاده می شود اما در جوشکاری الکتروفیوژن گرما از طریق جریان الکتریکی در داخل تولید می شود. در لوله های پلی اتیلن استحکام جوش ایجاد شده به روش الکتروفیوژن بیشتر از جوش ذوب شده با سرب است. کاربرد پلی اتیلن

جوشکاری الکتروفیوژن روشی برای جوشکاری لوله ها و اتصالات پلی اتیلن است که از اتصالات مخصوصی که دارای سیم مقاومت الکتریکی هستند برای تولید گرما برای ذوب سطوح جوش استفاده می شود. جریان الکتریکی از طریق دستگاه جوش الکتروفیوژن و جعبه کنترل آن به دو سر اتصال منتقل می شود. مانند روش های جوشکاری ذوب حرارتی، در روش الکتروفیوژن از انواع اتصالات زین و سوکت استفاده می شود. اصول فرآیند جوشکاری الکتروفیوژن برای اکثر اتصالات الکتروفیوژن یکسان است.

در اتصالات الکتروفیوژن، روش گرمایش با روش های جوشکاری فیوژن لب به لب مقایسه می شود و از الکتریسیته برای تولید گرما استفاده می شود. این روش به دلیل ایمنی بسیار بالا تنها نوع اتصال مورد تایید استاندارد igs برای خطوط انتقال گاز می باشد. با استفاده از این روش، انواع اتصالات پلی اتیلن مانند لوله-لوله، لوله-زانویی، لوله-بوشینگ و. می توان ایجاد کرد. بنابراین محدودیت روش جوش لب به لب پلی اتیلن به اتصال لوله هایی با اندازه های مشابه محدود نمی شود. همچنین تجربه نشان داده است که در این روش امکان اتصال لوله های پلی اتیلن با انواع پلی اتیلن وجود دارد. از دیگر مزایای این روش علاوه بر ایمنی آن، سرعت بالا و اتصال تمیز است، اما از طرفی محدودیت این روش هزینه بالا و حداکثر قطر لوله قابل اتصال با این روش است.

اتصال لوله های پلی اتیلن به روش جوش اکستروژن

این روش معمولا برای اتصال لوله های پلی اتیلن با سایز بزرگتر از 800 میلی متر، اتصال لوله های پلی اتیلن به آدامرو و ساخت اتصالات دست ساز استفاده می شود.

ابتدا لبه های دو لایه یا لوله های پلی اتیلن و محل اتصال توسط سشوار گرم می شود سپس مواد پلی اتیلن مذاب توسط اکسترودر دستی بین دو لبه تزریق می شود. مواد به شکل سیم تغذیه می شود و با کمک کاردک مخصوص شکل می گیرد. در این روش مهارت و دقت جوشکار مهم است.

جوش اکسترودر از نظر آب بندی و استحکام مکانیکی بهترین روش برای اتصال لوله های پلی اتیلن است اما این روش نسبت به روش های دیگر به زمان بیشتری نیاز دارد و برای لوله های پلی اتیلن با قطر کم قابل اجرا نمی باشد.

اتصالات رزوه ای

اتصالات رزوه ای برای لوله های کوچک (قطر بین یک هشتم تا 2 اینچ) استفاده می شود. رزوه روی لوله تا قطر اسمی 2 اینچ موجود است. یک ابزار رزوه کش بزرگتر نیز وجود دارد، اما با استفاده از کاهنده دنده کار می کند و به نیروی انسانی زیادی نیاز دارد. از آنجایی که اتصالات رزوه ای با ماشین یا دست انجام می شود، توصیه های سازنده باید به دقت دنبال شود. شکل رزوه های لوله باید به گونه ای باشد که با شکل اتصالات مطابقت داشته باشد.

اگر رزوه لوله بیش از حد بلند باشد، قبل از اینکه شیب رزوه ها اتصال را ببندد، جلوی اتصال باز می ماند. لوله ای که به درستی متصل شده است محکم است و یک نخ در بالای اتصال دیده می شود. هر چیزی کم و بیش نشان می دهد که نخ ها به درستی ماشین کاری نشده اند. کاربرد پلی اتیلن

سوال مهم: چرا لوله های پلی اتیلن را برای پروژه آبرسانی خود انتخاب می کنید؟

  • به نسبت ارزان هستند و دارای طول عمر زیادی می باشند.
  • سختی خود را دارند اما سبک وزن هستند.
  • از جمله لوله هایی هستند که نشتی در آنها بسیار بسیار کم است.
  • مشکلات جدی با خوردگی یا مواد شیمیایی ندارد.
  • در برابر ضربه و آب و هوای بسیار گرم و سوزان مقاوم هستند.
  • انعطاف پذیری بالایی دارند.

لوله پلی اتیلن با چگالی بالا

که به عنوان لوله HDPE نیز شناخته می شود، به دلیل تقاضای بالای آن در کشاورزی، آب شهری و صنعتی مورد توجه قرار گرفت. امروزه پرمصرف ترین ماده پلاستیکی است. لوله‌های پلی‌اتیلن در محدوده‌های چگالی مختلف از چگالی بسیار کم، اتصال متقابل، وزن مولکولی بسیار کم، وزن مولکولی بالا، چگالی متوسط، چگالی متوسط ​​فوق‌العاده بالا و چگالی کم خطی شروع می‌شوند. تفاوت زیادی در چگالی پلی اتیلن با چگالی بالاتر و پلی اتیلن با چگالی کمتر وجود ندارد. چگالی HDPE می تواند بین 920 تا 970 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر باشد.

HDPE نه تنها نصب آسان و مقرون به صرفه است، بلکه به ندرت نیاز به تعمیر و نگهداری دارد.

لوله‌های HDPE بیش از 500 درصد طول کشید و می‌توانند در برابر زلزله و رانش زمین بدون آسیب مقاومت کنند. لوله های HDPE زمانی که به درستی نصب شوند، می توانند هم فشار ترافیک و هم فشار خاک را تحمل کنند. این لوله ها از کیفیت سایشی بالایی برخوردارند و مناسب ترین انتخاب برای سیستم های لوله کشی صنعتی می باشند. لوله‌های HDPE لوله‌های سبک وزنی هستند که با هم ترکیب شده‌اند و مانور دادن را آسان می‌کنند. لوله‌های HDPE به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی شدید، به هزینه نگهداری و نظارت بر فعالیت‌های کمتری نیاز دارند. لوله‌های آهنی خورده می‌شوند در حالی که لوله‌های پلاستیکی می‌شکنند که به همین دلیل بازدید و نگهداری منظم از این لوله‌ها یک ضرورت می‌شود. کاربرد پلی اتیلن

ویژگی های مشترک HDPE و PE

لوله پلی اتیلن بر اساس چگالی و قابلیت انشعاب برای تولید انواع پلی اتیلن طبقه بندی می شوند. مهمترین گریدهای پلی اتیلن عبارتند از LDPE، HDPE و LLDPE. انعطاف پذیری لوله های پلی اتیلن (PE) آنها را به یک انتخاب عالی برای لوله کشی برای خطوط گاز، سیستم های زهکشی، سیستم های فاضلاب، معدن، دوغاب و سیستم های اصلی آب تبدیل کرده است.

لوله HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا) یک لوله انعطاف پذیر است که به طور گسترده برای انتقال انواع سیالات و گازها استفاده می شود. این لوله ها به عنوان جایگزینی برای خطوط لوله اصلی فولادی یا بتنی استفاده شده است. لوله های HDPE برای بسیاری از کاربردهای عالی انتخاب های غیرقابل نفوذ، قوی و درجه یک هستند.

لوله پلی اتیلن آب لوله آرا سپاهان
لوله پلی اتیلن آب لوله آرا سپاهان

راحتی در کار

شما به راحتی می توانید از لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا به عنوان خطوط لوله آبرسانی، شبکه فاضلاب و شبکه گازرسانی استفاده کنید. این لوله ها همچنین برای خطوط آبیاری، سیستم اطفای حریق و خطوط ارتباطی و برق بسیار عالی هستند. نصب لوله ها یا سیستم های HDPE مقرون به صرفه است. برای نصب لوله های خود می توانید از فرآیندهایی مانند شناور، لغزش، ترکیدگی لوله و حفاری جهت دار افقی استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که لوله های HDPE بادوام و انعطاف پذیر هستند و می توانند برای بیش از 50 سال بدون هیچ گونه عارضه ای استفاده شوند.

رایج ترین و پرمصرف ترین

از طرف دیگر، لوله پلی اتیلن یا پلی اتیلن رایج ترین و پرمصرف ترین پلاستیک در سطح جهان است. این یک پلیمر رایج است که برای بسته بندی عمدتاً کیسه های پلاستیکی، فیلم ها، بطری ها و ژئوممبران استفاده می شود. پلی اتیلن مخلوط متداول پلیمرهای اتیلن است و معمولاً ترموپلاستیک است اما می تواند برای استفاده در کاربردهای مختلف سخت شود.

لوله های HDPE دارای ویژگی های شگفت انگیزی هستند که این محصولات را مشخص می کنند. HDPE دارای پلی اتیلن است که پایه خود را دارد و خواص آنها چندان متفاوت نیست. این ویژگی ها عبارتند از:

1. سبک وزن بودن

محصولات ساخته شده از پلی اتیلن و HDPE سبک وزن هستند، زیرا از موادی ساخته شده اند که به راحتی قابل جابجایی و حمل و نقل به مقاصد تعیین شده است.

2. مقاوم در برابر هر نوع آب و هوایی

محصولات PE و HDPE مقاوم در برابر هر نوع آب و هوایی طبقه می باشند زیرا برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت طراحی شده اند. این محصولات می توانند در برابر نور خورشید، باد و باران مقاومت کنند. همچنین اگر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرند هم مقاوم هستند و به همین دلیل است که به طور گسترده برای انتقال مایعات مختلف استفاده می شوند.

3. انعطاف پذیر

لوله های پلی اتیلن به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی خم شوند و در اندازه های مختلف به مشتریان عرضه شوند. از این رو، آنها به دلیل صرفه جویی در هزینه های بسیاری از کاربران در طول فرآیندهای نصب شناخته شده اند.

4. نشت محکم

هنگامی که لوله های پلی اتیلن یا HDPE به طور حرفه ای ذوب شده و اتصالات به خوبی نصب می شوند، یک سیستم همگن ایجاد می کنند. بنابراین محصول نهایی یک سیستم قوی است که در برابر نشت در هنگام انتقال سیالات مقاومت می کند. کاربرد پلی اتیلن

5. بادوام

لوله های پلی اتیلن به گونه ای ساخته شده اند که در برابر پارگی و هرگونه فشار وارد شده بر روی آنها و ترک خوردگی مقاوم هستند و از این رو می توانند برای چندین دهه استفاده شوند.

6. غیر سمی

HDPE اصلا خطرناک نیست، زیرا غیر سمی و بی اثر است و برای استفاده در انتقال مایعات مختلف بی خطر است. در سیستم های آبی یا محل های دفن زباله تجزیه نمی شود. این لوله ها زمانی که در کاربردهای مختلف استفاده می شوند قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست هستند.

لوله پلی اتیلن آب لوله آرا سپاهان
لوله پلی اتیلن آب لوله آرا سپاهان

جایگزین مناسب

لوله‌ پلی اتیلن، امروزه جایگزین خوبی برای لوله‌های بتنی، فلزی و چدنی هستند. اگر چه لوله‌های پلاستیکی مانند لوله پی وی سی، هنوز هم در صنعت استفاده می‌شود. اما این لوله ها، کاربردهای رایج‌تری نسبت به نوع پی وی سی دارند. لوله‌های پلی اتیلن، لوله‌هایی با ویژگی‌های برجسته صنعتی هستند؛ مقاومت در برابر تنش‌های محیطی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر اشعه خورشید، انعطاف‌پذیری بالا، استحکام خوب و طول عمر بالا، تنها بخشی از ویژگی‌های اصلی این نوع لوله‌ها است.

کاربردهای مختلف

لوله و اتصالات پلی اتیلن، در شبکه‌های آبرسانی شهری و روستایی، شبکه‌های انتقال فاضلاب، سیستم انتقال گاز، شبکه‌های زه کشی، سیستم لوله کشی مایعات و فاضلاب صنعتی، شبکه‌های آبیاری تحت فشار، سیستم‌های آبیاری متحرک، پوشش کابل‌های برق، مخابرات و فیبرهای نوری، پوشش برخی از لوله‌های فلزی و … کاربرد فراوان دارند.

حمل و نقل

وسایل حمل و نقل لوله پلی اتیلن باید عاری از اجسام نوک تیز و کاملا مسطح و تمیز باشند. در بسته‌بندی این نوع لوله ها، رعایت نکات اصلی جهت جلوگیری از لغزندگی و یا حرکت لوله‌ها بر روی هم باید کاملا رعایت گردد. بستن لوله‌ها به شکلی که حرکت نکرده و یا به دلیل فشار زیاد آسیب نبینند، از آلوده شدن محصولات با روغن, مواد نفتی و یا مواد مشابه باید جلوگیری کرد. تخلیه محصولات به وسیله تسمه و گُوِه باعث افزایش ایمنی خواهد شد.

در نگهداری و انبار لوله‌های پلی اتیلن با توجه به ماهیت آنها نکاتی را باید رعایت نمود که رعایت کردن این موارد موجب افزایش طول عمر مفید لوله‌های پلی اتیلنی خواهد شد. کاربرد پلی اتیلن

نتیجه نهایی

لوله های پلی اتیلن به دلیل مقاومت بالا و مطابق بودن با انتظارات تمام شرکت های آب در سراسر جهان، تقاضای زیادی دارند. انتخاب لوله برای نیازهای کشاورزی، صنعتی و خانگی به یک تصمیم مهم تبدیل شده که می تواند تأثیر طولانی مدت بر هر پروژه یا هر زمین کشاورزی داشته باشد. انتخاب لوله‌های HDPE از یک برند معتبر واقعاً میتواند به هر پروژه ایی، چه کوچک یا بزرگ مزایای فراوانی را ببخشد. این وبلاگ به شما کمک می کند تا درک سریعی در مورد لوله های پلی اتیلن بدست آورید. برای دریافت قیمت در مورد قیمت لوله پلی اتیلن آب و گاز و فاضلاب، با ما تماس بگیرید. abloolearasepahan.com

 

 

میتوانید از ما بهترین ها را بخواهید…

برای خرید انواع لوله های پلی اتیلن آبی و گازی با ما تماس بگیرید…

 

۹ – ۹۵۰۲۶۱۰۷ – ۹۵۰۲۶۱۰۰ (۰۳۱)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *